Kørekort

Velkommen hos Allerød & Lynge Køreskole

Du kan også tage kørekort med automatgear!

Du må så kun køre biler med automatgear!

Kørekort til manuelt gear vil efterfølgende kræve en ny køreprøve i en bil med manuelt gear.

- men det klarer vi også!

(Der arbejdes dog på at få den regel ophævet)

Sådan kommer du i gang!

Vi underviser i kategori B - Person bil.

Førstegangserhvervelse

Særligkøreundervisning

Kontrollerendekøreprøve

Generhvervelse

Vejledende helbredsmæssig køretest

Rutinetimer til dig der har kørekort

Senior rutinetimer til dig på 60+

Ombytning af udenlandske kørekort - dog kun undervisning på dansk!

Ledsagerkursus / genopfriskningskursus

Hvis du evt. skal være ledsager for en 17 årig eller mangler du lidt genopfriskning af færdselsloven generelt.

Er du i tvivl kan du altid ringe og høre hvordan vi kan hjælpe dig, eller kigge videre på siderne her, efter de informationer du søger.

Kørekort for første gang?

Er du førstegangserhverver og ønsker at starte, kan du sende en sms eller en mail til

info@allerodkoreskole.dk med navn adresse og telefon nr. samt dato for ønskede opstart.

Vi kvitterer så med en bekræftelse og du er klar til at komme i gang.

Det at tage kørekort er en praktisk handling som kræver indgående kendskab til teorien bag.

Derfor er uddannelsesforløbet bygget op i teorimoduler og køremoduler som kombineres på en sådan måde at du først gennemfører teorilektionen til den kørelektion, som du skal udføre.

Du vil få udleveret en logbog som nøje beskriver kørekortuddannelsens lovpligtige forløb.

Teoriundervisningen strækker sig over 6 - 10 uger og varer ca. 2-3 timer hvor vi ligger stor vægt på

at skabe et sjovt, hyggeligt og lærerigt undervisningsmiljø!

Lovpakken indeholder kun lovens mindstekrav om undervisning til gennemførelse af kørekortuddannelsen. Myndighederne anbefaler derudover op til det dobbelte antal kørelektioner, alt efter indivduelle behov, evner og formåen.

Det tager ca. 3 måneder at tage kørekort som førstegangserhverver.

Dette skal du gøre:

1. Tilmeld dig via sms, mail eller ring. Du kan også bruge kontaktformularen under kontakt.

2. Du skal have taget et nyere godkendt pasfoto.

3. Du skal bestille tid hos din læge til lægeattest, med henblik på kørekort.

4. Du skal gennemføre et færdselsrelateret 1. hjælps kursus, max 18 månder gammelt,

inden den praktiske køreprøve kan bestilles. Vi afholder et kursus hver måned.

* Ansøger under 18 år skal have en samtykkeerklæring, som skal underskrives af den eller de,

der er indehavere af forældremyndigheden. (udleveres på køreskolen/via digitalpost)

Køreskolen sørger for kørekortansøgning og godkendelse hos borgerservice/Fstyr.

Vi gennemgår alle regler og udfylder dokumenterne den første aften.

Hvornår foregår undervisningen?

Der undervises med klassisk tavleundervisning kombineret med pc-teoritræning - man lærer forskelligt og det har vi plads til her.

Hos os får du adgang til teoribogen online, via opkobling hjemme fra, uden ekstra beregning.

Vi anbefaler herudover, køb af teoribogen som er et rigtig godt opslagsværk til nu og senere, med opgaver og teoriprøver. Bogen kan tilkøbes, men det er helt valgfrit! Du kan se den på køreskolen.

Du skal ved et almindeligt forløb, møde til teoriundervisning 1 gang ugentligt i ca. 10 uger.

Alternativt 2 gange ugentligt i 6 uger ved vores quickforløb.

Teoriundervisningen varer ca. 2-3 timer

De første to uger foregår der kun teoriundervisning, normalt af 3 timers varrighed.

Manøvrebanen ligger normalt også i den 2. uge - herefter kombineres teori og kørsel hver uge.

Kørelektioner aftales med kørelæreren fra gang til gang, det er dog et must og lovkrav at teorilektionen til den enkelte kørelektion, ER gennemført først.

Køretimerne ligger normalt mellem kl. 8-17 og teoriundervisningen fra kl. 17-20.

Køreprøven består af teori- og praktiskprøve:

Du kan tidligst afvikle teoriprøve 1 måned før

du fylder 17 år, det betyder at du tidligst må starte

3 måneder før du fylder 17 år.

Køreprøven kan tidligst afvikles den dag,

hvor på du fylder 17 år.

Der gælder særlige betingelser for 17 årige!

Disse betingelser ophører den dag du fylder 18 år.

Betingelser for 17-årige bilister:

17-årige bilister skal ALTID ledsages af en voksen som:

ER mindst 30 år gammel,

ER indehaver af gyldig kørekort

Har mindst ti års erfaring som bilist og ikke selv have fået hverken betinget eller ubetinget frakendt sit kørekort i løbet af den seneste ti-årige periode.

Den voksne ledsager skal selv være i stand til at køre bil og må altså ikke være påvirket.

17-årige bilister skal have bestået både teori og praktisk prøve, inden de kan få deres kørekort udleveret. Herefter må man kun køre med en voksen ledsager indtil 18-års fødselsdagen.

Du kan se den lille video her eller på vores facebookside "Allerød Køreskole"

Vi glæder os til at høre fra dig!